Praktické tipy pro výběr školky
Níže předkládám tipy, které by se vám mohly hodit při výběru mateřské školy (dále „školka“).
Zjištění dostupných vzdělávacích možností
Dnes už máme naštěstí více možností výběru. Zejména ve větších městech nemusíte volit pouze „spádovou“ školku.
Informujte se tedy o všech dostupných možnostech vzdělávání (veřejné, komunitní a soukromé školky, centra pro předškolní děti, individuální nebo skupinové hlídání s programem, dětské skupiny apod.). Souhrnné informace vám pomohou v rozhodování.
Promyslete si, jaké máte požadavky na vzdálenost školky od místa bydliště a jak daleko jste případně ochotni dojíždět. Zohledněte také případnou potřebu časného ranního vstávání dítěte i celé rodiny.
Velikost školky a její fungování
Jinak bude fungovat školka, která vzdělává více než 500 dětí a jinak jednotřídka v menší vesnici.
Ujasněte si, co je pro vás důležité.
Rodiče vítáni
Otevřenost školky a přístup k dětem i rodičům vnímám jako hlavní kritéria výběru.
Dny otevřených dveří jsou příležitostí, kdy si můžete prohlédnout prostory a seznámit se s lidmi ze školky.
Skvělé je, pokud školka nabízí účast na vzdělávacích nebo volnočasových programech ještě před zahájením školního roku (letní akce, tvořivé dílny pro rodiče a děti, zahradní slavnosti apod.). Můžete tak prostředí i průvodce lépe poznat.
Školka s dobrým jménem
Ověřte si kvalitu z více zdrojů. Můžete např. zjišťovat zkušenosti rodičů z okolí i vyhledávat související informace na internetu a sociálních sítích.
Pokud se jedná o školku vedenou v rejstříku škol a školských zařízení, lze si také ověřit, jak je hodnocena Českou školní inspekcí. Registr inspekčních zpráv je volně k dispozici na jejich webových stránkách.
Mnoho také napoví, jak se školka prezentuje např. prostřednictvím příspěvků do novin, na sociálních sítích či v rámci publikování na webových stránkách.
Radostné učení
V prostorách školky by měl být volně přístupný školní vzdělávací program, který vám pomůže nahlédnout do realizované vzdělávací praxe.
Považuji za důležité zejména to, jakým způsobem se pečuje o individuální potřeby dítěte (každé dítě je jiné, má jinou úroveň dovedností, schopností a znalostí), zda je zde možnost volby (výběr činností, náročnosti úkolu apod.), jestli mají děti spolurozhodovací právo a v neposlední řadě, jaké formy a metody vzdělávání školka využívá.
Já osobně jako kvalitní označuji takovou školku, která rozvíjí spolupráci dětí ve dvojicích/skupinách. Nebojí se zkoušet nové metody a vzdělávací přístupy a ověřuje si jejich účinnost. Uplatňuje k dětem partnerskou komunikaci a respektující přístup. Učitel je zde v roli laskavého a trpělivého průvodce, který umí pozorovat, naslouchat druhým i adekvátně reagovat. Děti mají možnost experimentovat, hrát si, zapojit více smyslů při učení, chybovat bez odsudků, tvořit a aktivně poznávat svět (např. časté exkurze, vzdělávání v přírodě, výlety).
Nebojte se ptát. Pozorujte. Pokud např. narazíte na to, že školka deklaruje respektování individuálních potřeb každého dítěte a rozvoj jeho tvořivosti, ale na nástěnce je jeden obrázek jako druhý, tak něco tady nesedí.
Pokud máte možnost, všímejte si také, jak děti přirozeně reagují a jaká je atmosféra (nálada) ve třídě.
Velkou výhodou je, když můžete průvodce lépe poznat (vše je o lidech) a dozvědět se o nich něco více (kvalifikace, zkušenosti, pedagogické názory). Práce by je měla bavit a měli by mít zájem se dál rozvíjet a pracovat na sobě.
Bohužel jsem se ve své praxi setkala i s učiteli, kteří snad ani neměli rádi děti nebo byli už téměř vyhořelí. Proto je podle mě výběr školky (i průvodců) tak podstatný.
Držím palce, ať najdete pro dítě to „pravé ořechové“ a pokud budete potřebovat, využijte nabídku individuální konzultace.
Můžete se také přihlásit k odběru novinek a zajistit si pravidelnou inspiraci i informace z projektu Radostné učení.
*Tento článek je úpravou a aktualizací první verze, která byla zveřejněna 10. ledna 2023
Poslední aktualizace článku: 31. října 2024