Praktické tipy pro výběr školky

Níže uvádím několik tipů z praxe, které by se vám mohly hodit při výběru předškolního zařízení (dále „školka“).
Lokalita
Dnes už máme naštěstí více možností výběru a lze tak lépe reagovat na individuální potřeby rodin (dětí). Zejména ve větších městech to nemusí být pouze o „spádové“ školce.
Informujte se o všech dostupných možnostech vzdělávání (veřejné, komunitní a soukromé školky, centra pro předškolní děti, individuální/skupinové hlídání s programem, dětské skupiny apod.). Souhrnné informace vám pomohou v rozhodování.
Promyslete si, jaké máte požadavky na vzdálenost školky od místa bydliště a jak daleko jste případně ochotni dojíždět. Zohledněte také případnou potřebu časného ranního vstávání dítěte i celé rodiny.
Velikost školky a její fungování
Jinak bude fungovat školka, která vzdělává více než 500 dětí a jinak jednotřídka v menší vesnici.
Ujasněte si, co je pro vás důležité.
Rodiče vítáni
Otevřenost školky a přístup k dětem i rodičům vnímám jako hlavní kritéria výběru.
Dny otevřených dveří jsou příležitostí, kdy si můžete prohlédnout prostory a seznámit se s lidmi ze školky.
Skvělé je, pokud školka nabízí účast na vzdělávacích nebo volnočasových programech ještě před zahájením školního roku (letní akce, tvořivé dílny pro rodiče a děti, zahradní slavnosti apod.). Můžete tak prostředí i průvodce lépe poznat.
Školka s dobrým jménem
Ověřte si kvalitu z více zdrojů. Můžete zjišťovat zkušenosti rodičů z okolí i vyhledávat související informace na internetu.
Pokud se jedná o školku vedenou v rejstříku škol a školských zařízení, lze si také ověřit, jak je hodnocena Českou školní inspekcí. Registr inspekčních zpráv je volně k dispozici na jejich webových stránkách.
Mnoho také napoví, jak se školka prezentuje např. prostřednictvím příspěvků do novin, na sociálních sítích či v rámci publikování na webových stránkách.
Radostné učení
Školní vzdělávací program by měl být volně přístupný (školský zákon, § 5, odstavec 3). Uvedené informace mohou doplnit váš pohled na vzdělávací praxi ve školce.
Považuji za důležité zejména to, jakým způsobem se pečuje o individuální potřeby dítěte (každé dítě je jiné, má jinou úroveň dovedností, schopností a znalostí), jestli je zde možnost volby (výběr činností, náročnosti úkolu apod.), zda mají děti spolurozhodovací právo a v neposlední řadě, jaké formy a metody vzdělávání školka využívá.
Já osobně jako kvalitní označuji takovou školku, která rozvíjí spolupráci dětí ve dvojicích/skupinách. Nebojí se zkoušet nové metody a vzdělávací přístupy a ověřuje si jejich účinnost. Uplatňuje k dětem partnerskou komunikaci a respektující přístup. Učitel je zde v roli laskavého a trpělivého průvodce, který umí pozorovat, naslouchat druhým i adekvátně reagovat. Děti mají možnost experimentovat, hrát si, zapojit více smyslů při učení, chybovat bez odsudků, tvořit a aktivně poznávat svět (např. časté exkurze, vzdělávání v přírodě, výlety).
Nebojte se ptát. Pozorujte. Pokud např. narazíte na to, že školka deklaruje respektování individuálních potřeb každého dítěte a rozvoj jeho tvořivosti, ale na nástěnce je jeden obrázek jako druhý, tak něco tady nesedí.
Pokud máte možnost, všímejte si také, jak děti přirozeně reagují a jaká je atmosféra (nálada) ve třídě.
Velkou výhodou je, když můžete průvodce lépe poznat (vše je o lidech) a dozvědět se o nich něco více (kvalifikace, zkušenosti, pedagogické názory). Práce by je měla bavit a měli by mít zájem se dál rozvíjet a pracovat na sobě.
Bohužel jsem se setkala i s učiteli, kteří snad ani neměli rádi děti nebo byli už téměř vyhořelí. Proto je podle mě výběr školky (i průvodců) tak podstatný.
Držím palce, ať najdete pro dítě to „pravé ořechové“ a pokud budete potřebovat, využijte nabídku individuální konzultace.
Můžete se také přihlásit k odběru novinek a zajistit si pravidelnou inspiraci i informace z projektu Radostné učení.
*Tento příspěvek je úpravou první verze, která byla zveřejněna 10. ledna 2023.
Poslední aktualizace článku: 22. ledna 2025