5 tipů před nástupem do školky
Cítíte mravenčení v břiše z nástupu dítěte do školky?
Na pomoc posílám několik tipů, které by mohly být inspirací v hledání a zkoumání možností podpory přímo pro konkrétní dítě.
„Školkou“ nazývám všechna předškolní zařízení (veřejná, soukromá i alternativní).
V Radostném učení se nám líbí proměna role učitele do role průvodce. Proto v textu používám pojem „průvodce“, nikoli „učitel/ka“.
1. Kamarádi společně
Někteří rodiče se, např. prostřednictvím sociálních sítí, domlouvají na společném setkávání dětí ještě před začátkem školního roku.
Děti tak získají cennou příležitost poznat nové kamarády, s kterými se budou vídat i ve školce, což může výrazně usnadnit zvykání na nové prostředí.
2. Ranní prostor pro hru
V době ranního scházení dětí ve školce, bývá čas věnován volné hře a je zde i prostor pro potřebné „rozkoukání se“.
Doporučuji postupně nastavit ranní vstávání v rodině tak, aby dítě dorazilo do školky ještě před zahájením řízených aktivit a mělo tak dostatečný čas si pohrát nebo třeba jen pozorovat dění ve školce.
3. Nastavení spolupráce se školkou
Období adaptace může být pro děti i rodiče velkou výzvou.
Může se stát, že dítě není z nějakého důvodu na velký krok z domova do školky ještě připraveno nebo potřebuje dlouhodobější podporu.
Dejte průvodcům jasnou informaci, kdy vám mají volat. Empatický průvodce tento moment také pozná, ale vy nejlépe znáte své dítě.
4. Odpočinek ve školce s ohledem na potřeby dítěte
Jedná se o poobědový čas pro odpočinek, případně i spánek, což může být v prostředí mimo rodinu pro některé děti velmi náročné.
Tento čas by měl být ve školce nastaven s maximálním ohledem na individuální a aktuální potřeby každého dítěte.
Jedná se o stále diskutované téma, kterému se věnuje i článek Jak je to s odpočíváním v mateřské škole.
Zjistěte si předem, jak to ve vaší školce „chodí“.
5. Podpora
Nemusíte být na to sami. Znáte to: „Sdílená starost, je poloviční starost.“
Také Radostné učení nabízí oporu.
Adaptace hravě ukazuje, jak podpora obrazem a strukturou pomáhá dětem lépe porozumět okolnímu dění i plynutí času ve školce.
Jsou to „drobné korálky“ (jednoduché techniky a pomůcky), které mohou v konečném důsledku zvykání na školku usnadnit.
Součástí jsou i tipy a příběhy z praxe, které vám pomohou být v tomto období jistější.