Pět tipů před nástupem do školky
![Nástup do školky, zvykání na školku, adaptace hravě](https://www.radostneuceni.cz/wp-content/uploads/2024/06/Kostky-2-300x183.jpg)
Cítíte mravenčení v břiše z nástupu dítěte do školky?
Na pomoc posílám několik tipů, které by mohly být inspirací v hledání a zkoumání možností podpory přímo pro konkrétní dítě.
„Školkou“ nazývám všechna předškolní zařízení (veřejná, soukromá i alternativní).
V Radostném učení se nám líbí proměna role učitele do role průvodce. Proto v textu používám pojem „průvodce“, nikoli „učitel/ka“.
1. Kamarádi společně
Někteří rodiče se, např. prostřednictvím sociálních sítí, domlouvají na společném setkávání dětí ještě před začátkem školního roku.
Děti tak získají cennou příležitost poznat nové kamarády, s kterými se budou vídat i ve školce, což může výrazně usnadnit zvykání na nové prostředí.
2. Ranní prostor pro hru
V době ranního scházení dětí ve školce, bývá čas věnován volné hře a je zde i prostor pro potřebné „rozkoukání se“.
Doporučuji postupně nastavit ranní vstávání v rodině tak, aby dítě dorazilo do školky ještě před zahájením řízených aktivit a mělo tak dostatečný čas si pohrát nebo třeba jen pozorovat dění ve školce.
3. Nastavení spolupráce se školkou
Období adaptace může být pro děti i rodiče velkou výzvou.
Může se stát, že dítě není z nějakého důvodu na velký krok z domova do školky ještě připraveno nebo potřebuje dlouhodobější podporu.
Dejte průvodcům jasnou informaci, kdy vám mají volat. Empatický průvodce tento moment také pozná, ale vy nejlépe znáte své dítě a víte, kdy už je toho na něj příliš.
4. Odpočinek ve školce s ohledem na potřeby dítěte
Jedná se o poobědový čas pro odpočinek, případně i spánek, což může být v prostředí mimo rodinu pro některé děti velmi náročné.
Tento čas by měl být ve školce nastaven s maximálním ohledem na individuální a aktuální potřeby každého dítěte.
Jedná se o stále diskutované téma, ke kterému jsme sepsali i článek Jak je to s odpočíváním v mateřské škole.
Zjistěte si předem, jak to ve vaší školce „chodí“.
5. Podpora
Nemusíte být na to sami. Znáte to: „Sdílená starost, je poloviční starost.“
Také Radostné učení nabízí oporu.
Adaptace hravě ukazuje, jak smyslové vnímání, podpora obrazem a strukturou mohou dětem pomáhat i při „zvykání na školku“.
Součástí jsou i tipy a příběhy z praxe, které vám pomohou být v tomto období jistější.