Máte předškolní dítě v individuálním (tzv. domácím) vzdělávání?
V následujícím textu přináším několik základních informací, které by mohly pomoci k lepší orientaci v této problematice.
Ujasnění některých pojmů:
Praxe je taková, že příslušná mateřská škola (kde je dítě zapsáno k individuálnímu vzdělávání) vám nejprve doporučí oblasti, v kterých má být dítě rozvíjeno.
Tyto oblasti vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV), což je dokument, kterým se řídí předškolní zařízení uvedená v rejstříku MŠMT (např. veřejné mateřské školy, část soukromých škol).
Následně tato mateřská škola zjišťuje, kam se dítě za určité období posunulo např. v propojení a praktickém využití některých znalostí, schopností a dovedností. Ověří „úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech“ (dále ověření).
Očekávané výstupy jsou vymezeny v RVP PV a jsou formulovány pro období, kdy dítě předškolní vzdělávání ukončuje. Dosažení těchto výstupů „není pro dítě povinné“ (viz RVP PV).
Inspirace z RVP PV:
V tomto veřejně přístupném dokumentu můžete získat i inspiraci pro vzdělávací aktivity, které lze jednoduše upravit pro vzdělávání v domácích podmínkách.
Jedná se právě o kapitolu nazvanou „vzdělávací oblasti“ a v ní uvedené body „vzdělávací nabídka“, která je vymezena pro každou z pěti oblastí (Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět).
Tam naleznete příklady činností pro rozvoj dítěte. Akorát si místo „co učitel nabízí“ dosadíte „co rodič nabízí“.
Praxe ověřování v mateřské škole:
Pro uklidnění nejprve uvádím, že se jedná o ověření, nikoli o přezkoušení. Není tedy možné, aby dítě u ověření neuspělo!
Není určen jednotný postup realizace ověření (odkaz na metodické doporučení MŠMT viz níže). Způsob ověření (včetně termínů) si mateřské školy stanovují ve svém školním řádu (školský zákon, § 34b, odstavec 3).
Stává se, že dítě v novém neznámém prostředí odmítne spolupracovat. Toto vnímám jako přirozenou reakci dětí, které potřebují pro adaptaci na nové situace více času.
Mateřské školy by s tímto měly počítat a cílit rozhovor hlavně na vás rodiče a případně lze dítě jen pozorovat při hře (pokud ji neodmítne).
V těchto případech může být velkým přínosem portfolio, které dokládá posun dítěte v jednotlivých oblastech (volná kresba, pracovní listy, fotografie ze společných aktivit a akcí, zájmových kroužků apod.).
Ale nutno zmínit, že ani portfolio není povinné.
Jak je to s ukončením individuálního vzdělávání mateřskou školou?
Mateřská škola ukončí individuální vzdělávání pouze v případě, že nezajistíte účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu (školský zákon, § 34b, odstavec 4).
Vzdělávací výsledky a projevy dítěte u ověření nemohou být důvodem pro ukončení individuálního vzdělávání mateřskou školou.
Mateřská škola doporučuje další postup, ale záleží jen na vás, jestli se budete tímto doporučením řídit. V tomto případě plně odpovídáte za kvalitu vzdělávání svého předškoláka.
Další informace:
Přikládám také odkaz na Metodické doporučení MŠMT k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů, kde naleznete další potřebné informace.
Výše uvedený dokument a příslušná ustanovení školského zákona mohou být oporou, když v mateřské škole narazíte na nepochopení pojmu „ověření“.
Z praxe vím, že ověření mohou probíhat naprosto respektujícím a empatickým způsobem a mohou se stát milou vzpomínkou.
A takové ověření dětem přeji.
Pokud byl pro vás článek užitečný, přihlaste se k odběru novinek a zajistěte si pravidelnou inspiraci i informace z projektu Radostné učení.
*Poslední aktualizace článku: 8. srpna 2024